CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, December 1, 2008

Episod 1

“Arini ada tak?” tanya Marisa kepada Syikin. “Ada apa?” jawab Syikin sambil menggaru kepala. “Kelab kita arini ada perjumpaan?” sambung Marisa. “Kelab apa pulak ni…?” Syikin masih tidak faham maksud Marisa. “Err… sengallah kau Syikin, study group ler…,” Hafiz yang terdengar perbualan kedua-dua rakannya itu mencelah. “Cakap study group jer kan senang, tanya Erin lah aku tak tahu,” jawab Syikin sambil menunjuk ke arah Erina. Waktu itu adalah waktu selepas rehat semasa berjalan ke kelas.

Marisa pergi ke arah Erina, “Arini study group ada kan?”. “Yer ada, jangan tak datang pulak, bagitau yang lain sekali,” ujar Erina. Marisa kemudiannya pergi beritahu kawan-kawannya yang lain.

Setiap hari Rabu, enam sekawan, Erina, Syikin, Marisa, Fazren, Nabil dan Hafiz mengadakan study group. Mereka akan belajar bersama-sama, berbincang tentang topik yang kurang faham dan berkongsi ilmu. Mereka mengadakan study group itu di perpustakaan sekolah selepas waktu sekolah. Jika cuti sekolah, kadang-kadang mereka mengadakan study group di rumah sesiapa antara mereka.

“Mana si Hafiz ni… lamanyer dia pergi tandas,” rungut Nabil. “Sabar ler… kejap lagi datang ler tu… Kau aritu lagi lama tahu tak,” kata Fazren. “Hah tu dia…,” Syikin menunjuk ke arah Hafiz. Hafiz yang sedang tersenyum berkata “Sorry lah aku lambat sakit perut arr…”. “Berjanggut kitorang tunggu tau tak…,” ujar Nabil dengan nada yang agak marah. “Dah lah… arini kita discuss pasal Bio, tadi cikgu ajar aku cam blur sikit…,” Erina menenangkan rakannya itu. “Aku rasa kau memang selalu blur…,” usik Marisa.

Study group yang diadakan ini berjaya mengeratkan hubungan mereka. Jika dulu, mereka agak jarang bertegur sapa tapi kini mereka menjadi kawan baik. Sewaktu tingkatan tiga dulu, Erina dan Syikin sekelas, Fazren dan Nabil juga sekelas, Marisa pula dari kelas lain manakala Hafiz dari sekolah lain. Bila tingkatan empat, mereka bertemu di kelas 4S1.

Sambil membuat kerja rumah Biologi yang diberi oleh guru mereka, mereka bercerita agar tidak bosan. “Wei kalau tak silap aku, tadi Pn. Farida ckp minggu depan minggu last dia sebab cuti bersalin,” Marisa memulakan perbualan. “Betullah tu, aku pun dengar jugak tadi,” Nabil mengesahkan kenyataan Marisa itu. “Yer ker… aku tak dengar pun…,” Syikin meragui kenyataan itu. “Dah kau pekak Ikin, memang lah tak dengar,” kata Hafiz sambil ketawa. “Berani kau kata aku pekak, belasah karang,” balas Syikin sambil menunjukan buku limanya.

“Korang berdua ni asyik gaduh jer… aku nikahkan juga korang ni…,” Fazren yang diam dari tadi bersuara. “Aku boleh jadi saksi,” mencelah Erina. Mereka terus bergurau hingga balik. Suasana inilah yang membuatkan hubungan mereka lebih akrab.

Pagi esoknya semua pelajar 4S1 memakai baju sukan kerana ada mata pelajaran PJK. Oleh kerana guru PJK perempuan tidak hadir, mereka semua di satukan. Pada mulanya terdapat bantahan daripada pelajar perempuan akan tetapi pendirian En. Fazli tidak bolah diubah.

“Arini kita main bola ngan pompuan…,” teriak Hafiz. Pelajar lelaki lain hanya tersenyum. “Jangan harap kitorang nak main ngan kau perasan…,” balas Syikin selepas terdengar teriakkan Hafiz. “Arini kita tak main bola, kita main badminton. Beberapa pelajar lelaki tolong saya amik reket dan bulu tangkis,” kata En. Fazli. Dia bersama beberapa orang pelajar mengikutnya ke bilik stor.

“Kau main ngan aku yer Farahin,” kata Nabil sambil tersenyum. Farahin terima ajakkan Nabil. En. Fazli yang membawa reket dan bulu tangkis bersamanya mengagihkan kepada para pelajar. “Kamu semua main sekitar sini jer yer, pilihlah pasangan kamu masing-masing,” En. Fazli memberi arahan.

“Kau main ngan sapa Nabil?” tanya Fazren. “Farahin,” jawab Nabil ringkas. Marisa kemudiannya memanggil Fazren, “Jom main bergu, kau, aku, Erin ngan Hafiz”. Fazren berpasangan dengan Erina manakala Marisa dengan Hafiz. Syikin bermain dengan pelajar lain. Sambil mereka sedang main, mereka ketawa melihat gelagat Nabil bersama Farahin seperti sedang bercinta.



Selepas penat bermain, Syikin mengusik Hafiz, “Woi Nabil, kau kena mandilah bau macam bangkai”. “Aku berpeluh pun tak buat citer pulak kau,” balas Hafiz geram. Selepas mereka semua salin pakaian, mereka belajar seperti biasa. Cik Nani yang mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu sabar menunggu pelajar-pelajarnya.

Sewaktu rehat, Nabil dan Farahin keluar bersama, beli makanan bersama dan makan bersama. Pelajar-pelajar kelas lain menganggap yang mereka berdua bercouple tetapi tidak di kelas 4S1. Pelajar-pelajar 4S1 tahu yang mereka berdua hanya berkawan baik. Mereka belum bercouple. “Nabil, kau makan bukan nak ajak aku, ajak Farahin jer…,” Hafiz dengan usikkannya. “Kau sapa nak makan ngan aku, kalau nak tukar jantina dulu,” balas Nabil. Fazren yang ada disitu menyokong kata-kata Nabil.

Kita tidak boleh mencintai orang lain sebelum mencintai diri sendiri, dan kita tidak boleh mencintai diri sendiri... sebelum mencintai Allah

2 comments:

Fawwaz said...

Hey shid bgs ah ko ni..bleh wat novel lg wohohoho~Btw....

Anonymous said...

pergh!!gempak r ko..bgos2!!truskan lg usaha anda!!heheh..