CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, December 2, 2008

Episod 3

Kok kok kok kok… Jam loceng Erina berbunyi. Waktu itu tepat pukul 6.00 pagi dan Erina tidak sabar hendak ke sekolah. Selepas mandi dan bersiap, dia cepat-cepat keluar rumah. Mak Erina yang perasan anaknya sudah keluar menjerit, “Erin… tak salam mama ngan papa lagi terus pergi?”. Erina yang terdengar teriakan maknya itu berpatah balik. “Asal kelam kabut sangat ni?” tanya ayahnya. “Tak ada apa-apa sajer jer,” jawab Erina lalu pergi.

Ketika menunggu bas, dia asyik tersenyum dan memikirkan apa reaksi Syikin apabila dia menceritakan perkara yang berlaku apa dirinya semalam. Dia juga terbayangkan bagaimana jika dia sudah bercouple.

Apabila Erina tiba di sekolah, dia ke kelasnya untuk berjumpa dengan Syikin. Di kelas, Syikin sudah sampai. Dia berlari anak ke tempat duduknya yang bersebelahan dengan Syikin. “Cepat lah citer saper nak couple ngan kau?” tanya Syikin. “Sabar ler… aku baru sampai. Kita cakap kat pondok arr nanti orang lain dengar,” kata Erina.

“Cepat lah citer…”. “Sabar ler…semalam masa aku ngan Fazren jer ada kat library, dia ada tanya sama ada aku ni ada ker special boyfriend, aku pun ckp lah tak der kan”. “Pastu apa dia cakap?”. “Dia tak cakap apa-apa, aku pulak tanya dia yang dia tu ader ker special girlfriend”. “Pastu?”. “Dia cakap yang muka dia tak seberapa tu yang aku cakap yang termuntah dengar dia merendah diri”. “Bila dia ajak kau couple?”. “Masa balik dalam bas, dia tanya kita couple nak? Aku masa tu terkejut gila aku cakap arr nanti aku fikirkan dulu”.

“So kau terima ke?” tanya Syikin bersungguh-bersungguh. “Sebab tu lah aku cakap ngan kau ni…aku tak tahu nak terima ke tak,” ujar Erina. “Aku rasa kau patut terima, kau kan memang dah suka dia,” kata Syikin cuba meyakinkan rakannya itu. “Aku pun rasa camtu. Nanti waktu rehat aku bagitau dia”. Mereka berdua pun balik ke kelas setelah loceng berbunyi.

Di kelas Syikin dan Erina terserempak dengan Fazren. Erina hanya tersenyum lalu pergi ke tempat duduknya. Kelas berjalan seperti biasa. Sesekali Fazren menyintai ke belakang untuk melihat Erina. Erina perasan kelakuan Fazren itu dan dia memberitahu Syikin. “Aku rasa dia tak sabar nak dengar jawapan dari kau,” kata Syikin.



Apabila tiba waktu rehat,Erina berjumpa Fazren selepas semua orang keluar. “Aku setuju,” kata Erina tersipu-sipu. Fazren menganggukkan kepalanya. Mereka keluar kelas mengikut haluan masing-masing. Selepas rehat, Fazren menceritakan tentang hubungannya dengan Erina kepada Nabil.

“Aku dah couple ngan Erina” . “Bila?”. “Masa rehat tadi baru dia setuju”. “Bila kau tanya dia?”. “Semalam, masa balik dalam bas”. “Dalam bas? Kelakarlah korang ni…aku orang pertama kau bagitau ker?”. “Yer…tapi rasanya dia dah bagitau Syikin”. “Ohh…I see… Tahniahlah yer…semoga berbahagia ke anak cucu”.

Selepas hari itu, mereka selalu kelihatan bersama. Waktu rehat, waktu balik, dalam kelas pun mereka sering kali bersama. “Hai Syikin kau buat apa tu?” kata Fazren. “Kau nak duduk tempat aku ni cakap jer lah,” balas Syikin lalu bangun dari tempatnya. “Tak per ke ni? Kau nak duduk mana?” ujar Fazren selepas Syikin bangun. “Sini ada ni,” kata Syikin. Dia duduk di sebelah Marisa. “Awak ni kesian dia,” marah Erina. “Dah dia kata tak per,” jawab Fazren.

Pada waktu rehat, selepas makan, Fazren berjumpa dengan Erina yang sedang berbual dengan Syikin di pondok. Apabila Syikin ternampak Fazren sedang menuju ke arah mereka dia bangun, dia bangun. “Kau nak pegi mana Syikin?” tanya Erina. “Balak kau dah sampai arr…,” jawab Syikin. “Biar arr dia kau duduk jer…,” kata Erina. “Nanti kacau pulak,” balas Syikin. “Duduk jer lah bagi mengelakkan fitnah,” Erina memaksa Syikin untuk duduk.

“Asal main tarik-tarik tangan ni?” tanya Fazren yang ternampak Erina menarik tangan Syikin. “Awek kau ni suruh aku dating sekali ngan kau,” jawab Syikin. “Ok lah tu…korang baru berdua panggillah lagi dua orang baru cukup empat,” balas Fazren sambil ketawa. “Kalau berani buat arr…,” kata Erina. “Woi Syikin, orang nak dating pun nak kacau ker?” teriak Nabil tiba-tiba. “Nak join sinilah…,” balas Syikin. Mereka bertiga terus berbual. Sesekali terdapat pelajar yang memandang ke arah mereka. Memandangkan mereka bertiga, orang menyangka yang mereka hanya berkawan.

Cintailah sesama manusia, seperti engkau mencintai dirimu sendiri.

2 comments:

Anonymous said...

okei la..tp,kan..teramat jiwang!!hahhaah

Ru$H-iT said...

yer ker...mcm x jer...