CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, December 2, 2008

Episod Empat

“Hari ni ada study group tau…,” Hafiz memberitahu rakan-rakannya yang lain.

Petangnya mereka berkumpul seperti biasa. Semua sudah ada kecuali Fazren dan Erina. “Mana pulak dua ekor belangkas ni…” keluh Nabil. “Asal kau cakap diorang belangkas?” tanya Marisa. “Panjang umur korang berdua,” kata Syikin kepada Fazren dan Erina yang baru sampai. “Nabil, kau tak jawab lagi soalan aku,” kata Marisa. “Untuk pengetahuan kau ngan Hafiz, Fazren dan Erina kita ni dah bercouple,” jelas Nabil. “Biar betul, tak bagitau pun,” ujar Hafiz. “Asal tak bagitau kitorang…” tanya Marisa kepada Erina. “Ni dah bagitau ni,” jawab Erina.

Study group mereka masih berjalan seperti biasa walaupun Fazren dan Erina sudah bercouple. Cuma sesekali Marisa berasa geli apabila Fazren dan Erina bersaya awak. Hari itu mereka pulang awal kerana hari sudah mendung. Erina takut masa balik nanti hujan dan dia akan basah kuyup.

Apabila berjumpa di sekolah keesokannya, Marisa, Syikin dan Erina berbincang mengenai pertandingan ICT yang diadakan Kelab Komputer. “Jadikan kita nak masuk pertandingan ni?” tanya Syikin. “Kita masuk jer lah…tak kisah menang ker kalah,” pujuk Marisa. “Tak der tak der aku nak masuk untuk menang bukan untuk kalah,” ujar Erina. “Yer ler…,” balas Marisa. “Kita nak buat kat umah sapa?” tanya Syikin. “Kat umah aku boleh?” kata Marisa. “Ok lah tu, ari Sabtu kul 3 kat umah kau,” Erina bersetuju. Mereka semua bersetuju.

“Korang bincang pasal apa ni?” tanya Hafiz. “Ada lah kau jangan menyibuk,” jawab Syikin. “Korang ingat korang boleh menang ker masuk pertandingan ICT tu…” ejek Hafiz. “Wei tengok kaki lah…,” balas Marisa. “Sebab aku dah tengok lah aku cakap.” “Sekurang-kurangnya kitorang cuba tak macam kau takut nak masuk,” kata Erina pula. “Aku bukan takut cuma nak bagi peluang untuk orang macam korang ni.” “Wei bla lah kau dari sini buat orang sakit hati jer…,” Syikin menghalau Hafiz.

Seperti yang dijanjikan, mereka bertiga berjumpa di rumah Marisa. “Jomlah masuk bilik aku,” ajak Marisa. “Kita nak buat camner ni?” tanya Syikin. “Topik kita pasal dadah kan…kita huraikan benda dadah ni. Jenis-jenisnya, kegunaannya, akibat penyalahgunaan dan lain-lain,” jawab Erina. Mereka pun berbincang dan membuat projek mereka. Pada petangnya mereka siap membuatnya. Mereka tidak sabar hendak hantar projek mereka itu.

Mak Marisa mempelawa mereka semua untuk minum petang sebelum balik. “Makanlah jangan malu-malu,” kata Marisa. “Syikin mana tahu malu,” usik Erina. “Jangan mengutuk aku boleh tak,” marah Syikin. “Marah ke? Aku main-main jer lah…,” kata Erina. “Tahu takut…,” balas Syikin. “Nanti projek ni nak bagi saper?” tanya Marisa. “Pn Suria arr…,” jawab Syikin.

“Erina, aku nak citer sikit ni,” kata Marisa. “Apa dia?” tanya Erina. Marisa pun bercerita, “Hari Khamis aritu Tasya yang kelas 4S3 bagitau aku yang dia nampak budak kelas dia, Anisa menggedik ngan Fazren kat Seven Eleven dekat sekolah kita. Bila Tasya tanya Anisa asal dia menggedik, dia kata nak tackle Fazren sebab Fazren tu hensem, pandai pulak tu…”. “Dia menggedik camner?” tanya Erina. “Biasalah pompuan camtu buat-buat manja… Dia saja langgar Fazren pastu jatuh. Dia tagih arr simpati dari Fazren. Nombor phone pun dia mintak kononnya ganti rugi sebab dah langgar dia,” terang Marisa.

Keadaan sunyi seketika. Syikin cuba memujuk Erina, “Aku rasa Anisa tu perasan jer…tak kan Fazren layan pompuan gedik camtu”. “Aku pun rasa camtu, aku bagitau pun nak suruh kau berhati-hati sikit,” nasihat Marisa. “Yalah,” kata Erina perlahan. Erina dan Syikin kemudian pulang ke rumah masing-masing.

Di rumah, Erina asyik memikirkan tentang hal yang diceritakan Marisa. Dia takut jika Fazren dirampas darinya. Sewaktu makan malam, dia lebih banyak termenung daripada makan. “Asal termenung jer ni? Teringatkan boyfriend ker?” tanya abangnya. “Yerlah Erin, makan sikit-sikit, sakit ker?” maknya juga perasan dengan kelakuan anaknya itu. “Tak ada apa-apalah,” jawab Erina.

Pada hari Isninnya, Erina bertanya kepada Fazren mengenai Anisa. “So betullah apa yang Marisa citer…,” kata Erina. “Memanglah betul tapi saya tak layan pun…,” jelas Fazren. “Kalau tak layan asal bagi nombor phone?”. “Saja jer nak kawan”. “Mula-mula kawan lah, lama-lama?”

Bahkan yang buruk dan hina, menjadi indah dan bererti kerana cinta.

0 comments: