CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, December 1, 2008

Episod Dua

Tanpa disedari seminggu masa berlalu dan sekali lagi mereka mengadakan study group. Cuaca agak berangin setelah panas terik beberapa hari lalu. Setelah solat dan makan mereka berkumpul. Fazren dan Erina ke perpustakaan dahulu kerana mereka yang lain ke tandas. Setelah memilih tempat yang sesuai iaitu di bawah kipas, Fazren membuka mulut. “Ada sesiapa tak bagitau yang kau ni cantik sangat…”. “Kau pahal ni tetiba jer puji aku, aku memang cantik dari dulu,” jawab Erina dengan megahnya.

Setelah beberapa ketika Erina memuji dirinya, Fazren bertanya “Kau ada special boyfriend?” jawab Erina “ Asal kau tanya ni? Aku tak der special boyfriend. Kau nak jadi special boyfriend aku ker?”. Fazren yang mendengar jawapan Erina itu tersenyum. “Kau ni asal ni? Senyum-senyum pulak… Kau tanya aku kau tu ader special girlfriend?”. “Manerlah ader orang nak jadi special girlfriend aku… Muka dah lah tak seberapa…”. “Merendah diri pulak… Nak termuntah aku dengar”.

Sebelum Fazren berkata apa-apa, mereka yang lain sampai. “Korang citer pasal apa sampai nak termuntah ni?” tanya Marisa. “Diorang dating arr… kita ni kacau jer…,” sampuk Nabil. “Yer… kitorang tengah dating ni… korang ni kacau jer…,” jawab Erina. “Jomlah kita blah tinggalkan diorang berdua ni,” ujar Hafiz sambil bangun dari tempat duduknya. “Jangan nak mengada-ngada kau duduk sekarang!” kata Fazren tegas.

“Kita nak buat apa ni?” tanya Syikin. “Aku tak siap lagi lah kerja sejarah yang cikgu bagi tadi. Aku tak nampak cikgu tulis kat depan,” ujar Nabil. “Dah rabun nak buat cam maner…,” Fazren mengusik lalu menghulurkan bukunya. “Aku dah siap salin tapi tak tahu jawapan. Pinjam buku kau Erin”, kata Marisa pula. “Korang ni lembab arr tgk cam aku dah siap dah,” kata Hafiz dengan sombongnya.

Mereka kemudiannya membincangkan jawapan kerja Sejarah itu. Walaupun Hafiz sudah siap, jawapannya hampir semuanya salah. Mereka terus usik-mengusik sesama mereka sehinggakan mereka beberapa kali ditegur pengawas bertugas. Memandangkan pengawas berkenaan adalah rakan sekelas mereka, teguran itu diendahkan.

“Kamu semua ni senyaplah sikit, kesian saya tahu tak. Kamu yang bising saya kena marah,” rungut Siew Ling. “Kamu kena marah? Padan muka,” kat Hafiz sambil ketawa. “Kau ni Hafiz, kesian dia,” Syikin memarahi Hafiz. “Sorrylah Siew Ling, kitorang tak sengaja, kitorang tak kan bising lagi. Hafiz ni memang bangang sikit,” pujuk Erina. “Bukan sikit tapi banyak!” sampuk Nabil.

Mereka selepas itu berbual secara perlahan. Marisa dan Syikin memarahi Hafiz kerana kata-katanya tadi. Apabila jam tepat menunjukkan pukul 4.30, mereka semua pulang ke rumah masing-masing. Hanya bapa Marisa sudah menunggu di luar sekolah. Nabil, Hafiz dan Syikin menunggu di hadapan pagar manakala Fazren dan Erina ke tempat perhentian bas.

“Syikin, ayah kau dah sampai,” kata Hafiz sambil menunjuk ke suatu arah. Syikin bangun menoleh ke arah yang dituju Hafiz “Maner? Tak nampak pun”. “Kau dengar lah cakap Hafiz sengal tu…,” kata Nabil yang sedang menggunakan telefon bimbitnya. “Kurang ajar punya Hafiz, aku belasah juga kang,” kata Syikin sambil dengan marahnya.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Bas yang ditunggu telah sampai. Fazren dan Erina naik bersama-sama. Mereka berdua duduk sebelah-menyebelah kerana tidak ada tempat duduk lain. Setiap hari Erina dan Fazren pulang bersama-sama. Walaupun kawasan rumah mereka berlainan, bas yang mereka naiki menggunakan jalan yang sama.

Setelah agak lama berdiam diri, Fazren mulakan bicara “Kau betul ke tak der special boyfriend?”. “Tak der… kenapa?” jawab Erina. “Aku ada benda nak bagitau ni tapi kau jangan marah tau”. “Kau tak bagitau lagi camner aku nak marah”. “Kita couple nak?”. “What? Kau serious ni?”. “Aku tak kisah kau nak terima ke tak nak. Aku cuma tanya jer… kalau tak nak tak per”. “Tak! Bukan aku tak nak. Cuma terkejut jer. Nanti arr aku fikirkan dulu”. “Ok”.

Erina berdiri dan membunyikan loceng. Dia turun meninggalkan Fazren. Sambil berjalan ke rumahnya, dia tersenyum seorang diri. “Tak sangka Faen ada hati ngan aku, bestnya… aku bakal bercouple ngan dia…dah lama aku nak dia…”. Sebenarnya sudah lama Erina sukakan Fazren sejak tingkatan dua lagi ketika dia terlihat Fazren di kelas sebelah tapi dia tidak mahu memberitahunya kerana takut dilabel ‘perigi cari timba’.

Petang itu dia menghantar SMS kepada Syikin. “Wei Ikin dulu kau couple ngan Afiq camner arr”. “Aku tak paham soalan kau”. “Camner korang start couple?”. “Mula-mula dia tanya aku pastu aku setuju jer. Asal kau tanya ni?”. “Tak der paper… saja jer. Korang bahasakan diri korang apa yer masa couple dulu?”. “Saya awak. Ada orang ajak kau couple ker?”. “Ada lah… esok aku bagitau kau”.

Kalimah cinta yang diucapkan terlalu awal, pada usia yang terlalu muda, adalah cinta yang didorong oleh nafsu

0 comments: